Abstract

, Edizioni Critiche Digitali/Digital Critical Editions, Edizioni a confronto-Comparing editions

There is an increasing number of Digital Critical Editions which clarify, by means of open source systems, the genetic process and the evolution of literary works. This has been achieved by representing and interpreting the author’s variants. The International Conference ECD/DCE Edizioni a confronto/Comparing Editions – organised within multidiscipinar THESMA PROJECT (Sapienza Research 2014) – has shown to the scientific community the main models of digital critical editions, produced at national and international levels, on the works by important Italian and European writers, from Leopardi to Gadda, Jane Austen to Proust, Nietzsche to Pessoa. Il volume raccoglie gli atti di un convegno internazionale organizzato nell'ambito del progetto multidisciplinare THESMA PROJECT 2014, dedicato allo studio dei manoscritti con nuove tecnologie di indagine delle stratigrafie correttorie. Vengono presentate e messe a confronto, dai più significativi editori critici a livello europeo, diverse modalità di studio e pubblicazione digitali di testi letterari e filosofici in ambito europeo e internazionale, da Pessoa a Proust, da Nietzsche a Jane Austen, da Manzoni a Leopardi, per costituire una piattaforma di scambio di modalità ecdotiche e tecniche di rappresentazione che metta a confronto le più avanzate buone pratiche filologiche nell'ambito delle scholarly editions. ToC of the proceedings: ECD-DCE. Edizioni a confronto / Comparing Editions (P. Italia), ix-xi, Introduzione / Introduction (S. Celani, B. Bordalejo) 1-9, 1. Le edizioni digitali e l’analisi linguistica: i casi di Jane Austen e di Anton Francesco Doni (E. Pierazzo), 13-22 2. Fernando Pessoa’s Book of Disquiet as a Dynamic Digital Archive (M. Portela, A. R. Silva), 23-36 3. Digital Scholarly Edition. Interface issues (P. D’Iorio), 37-52 4. Proust’s Writing: First Drafts of a Digital Representation (J. André), 53-62 5. Re-Thinking Leopardi: Towards the Digital Edition of the Canti (M. Zanardo, T. Lebarbé, C. Del Vento), 63-74 6. Varianti e versioning: il caso dei Promessi Sposi (C. Bonsi, A. Di Iorio, F. Vitali), 75-84 7. Da “Digital Variants” a “Ecdosis”. Filologia digitale vingt ans après (D. Fiormonte), 85-92 8. Ecdosis: scholarly editions for the Web (D. Schmidt), 93-104 9. L'edizione Wiki Gadda: per una filologia sostenibile (M. Giuffrida, P. Italia, G. Pinotti), 105-128 10. Edizioni o archivi digitali? Knowledge sites e apporti disciplinari (F. Tomasi), 129-136 11. Internet culturale: organizzazione, standard, interoperabilità (L. Ciancio), 137-142 12. Per un repertorio digitale degli Autografi dei letterati italiani (E. Russo), 143-152 13. "Manuscript \& New Technologies". THESMA Project - TeraHErtz \& Spectrometry Manuscript Analysis (C. Bonsi, E. Del Re, P. Italia, M. Ortolani), 153-160.

Paolo Monella Curriculum
DH bibliography
Paolo Monella home page