Abstract

Andrea Balbo, Latino, didattica e COVID-19: riflessioni e proposte

Abstract This article aims to discuss the regulatory and legal problems caused to teach- ing activities by the COVID-19 pandemic in the Italian schools and it focuses on the first results of the impact of COVID-19 on Latin teaching activities, highlighting some good prac- tices that might be used in future in the everyday life of students and teachers. In particular, it focuses on the role of online open access resources, underlying the difference between digital teaching and distance learning and teaching. At the end, the article discusses also the future perspectives of teaching classics in a context where distance teaching seems still far from being abandoned. Keywords Latin. Teaching. Secondary school. Digital didactics. COVID-19. Multimedia. Sommario 1 Qualche riflessione generale sulla situazione e sulle sue peculiarità dal punto di vista didattico. – 2 Le opzioni didattiche digitali per il latino. – 3 Esempi di uso della DAD per il latino. – 3.1 La DAD per la formazione e l’informazione. – 3.2 La selezione degli strumenti per la DAD. – 3.3 Come usare questi strumenti nella DAD. – 4 Un altro problema concreto: quale piattaforma adottare e quali strumenti privilegiare? – 5 Le risorse open access. – 6 Per una riflessione operativa: la DAD, la multimedialità e l’antico. Fonte: lo stesso articolo

Paolo Monella Curriculum
DH bibliography
Paolo Monella home page